Cyklotrenažér nie je rotoped.

Cyklotrenažéry predstavujú aktuálne najlepšie riešenie pre všetkých cyklistov, ktorí by si chceli užiť pocit jazdy na bicykli v domácom prostredí. Je jedno, či trénujete profesionálne, alebo si chcete udržiavať, prípadne zlepšiť kondíciu – cyklotrenažér je ideálnou voľbou, ako nevypadnúť z tréningového cyklu, pokiaľ nemôžete alebo aktuálne nechcete bicyklovať vonku.

Cyklotrenažérov je na trhu niekoľko a to od rôznych výrobcov. Odlišujú sa spracovaním, použitými technológiami a funkcionalitou. Pokiaľ vás zaujíma základné rozdelenie, prečítajte si náš článok Ktorý cyklotrenažér si vybrať a ako sa v nich vyznať?. Medzi lídrov patrí aj značka Tacx, ktorá tento rok oslavuje 65. výročie (založená bola v 1957) a od roku 2019 je súčasťou spoločnosti Garmin.

Tacx vyrába svoje cyklotrenažéry v holandskom meste Oegstgeest v novej továrni, ktorá po akvizícii Garminom nahradila pôvodnú továreň v neďalekom mestečku Wassenaar. Stará továreň už nepostačovala z hľadiska výrobných kapacít a Tacx takisto potreboval modernizovať výrobu, aby dokázal prinášať inovácie a naplniť dopyt trhu po cyklotrenažéroch.

Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
Továreň Tacx: V pozadí je výrobná linka na All-in-One cyklotrenažéry Tacx Neo Bike

Cyklotrenažéry na niekoľko spôsobov

Tie sa v posledných rokoch tešia výrazne rastúcej popularite. Jedným z dôvodov, prečo je tomu tak, je určite aj pandémia koronavírusu, ktorá nás zavrela do našich domovov. Pre mnohých cyklistov tak cyklotrenažér predstavoval spôsob, ako sa nezblázniť. Počas pandémie si tieto zariadenia našli obľubu medzi ďalšími používateľmi, ktorým nevyhovoval/nepostačoval rotoped, avšak prišli na chuť tejto pokročilej forme bicyklovania v domácom prostredí.

Tacx má vo svojom portfóliu niekoľko trenažérov. Ich detailnejší popis nájdete v samostatnom článku, TU, avšak pre účely tejto reportáže krátka rekapitulácia – základom je odporový trenažér Tacx Boost, ktorý rozširujú inteligentné cyklotrenažéry Tacx Flux S a Tacx Flux 2. Najlepšie vybavený je inteligentný cyklotrenažér Tacx Neo 2T. Tento trenažér sa využíval aj na esports majstrovstvách sveta v cyklistike a obsahuje pokročilé technológie, ako je simulácia stúpania, klesania a jazdy na povrchu a to zotrvačnosťou na úrovni až 125 kg.

Takmer všetky cyklotrenažéry vyžadujú, aby ste k nim pripevnili váš bicykel, na ktorom následne bicyklujete. Výnimkou je Tacx Neo Bike, čo je All-in-One cyklotrenažér, ktorý funguje úplne samostatne a netreba k nemu pripájať žiaden bicykel. Z hľadiska parametrov ponúka totožné vlastnosti ako Tacx Neo 2T.

Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
Továreň Tacx: Výrobné linky

Z Holandska do svelého sveta

V holandskom Oegstgeeste sa aktuálne vyrábajú všetky cyklotrenažéry Tacx, ktoré následne putujú do predaja na celom svete. Počas najväčšieho dopytu v dobách pandémie sa časť výroby presunula aj na Taiwan, aby bolo možné pokryť zvýšený dopyt. Zaujímavosťou je, že viac ako 80 % komponentov, z ktorých sú cyklotrenažéry vyrobené, pochádza z Holandska, resp. sa vyrába v Tacx továrni.

V Oegstgeeste pracuje pri výrobných linkách minimálne 18 ľudí v rámci jednej zmeny. Počas silnej sezóny, ktorá obvykle trvá od novembra do februára, dokážu v továrni navýšiť personál až 4-násobne a takisto zvýšiť jednozmenovú výrobu na dve až tri zmeny. Na prvom poschodí sa na dvoch výrobných linkách vyrábajú cyklotrenažéry radu Neo, ďalšie dve linky sú určené pre modely Flux. Na druhom poschodí sú ďalšie dve výrobné linky, ktoré sú určené na výrobu Tacx Neo Bike trenažérov a prototypov.

Výroba je do veľkej miery automatizovaná – personál dopĺňajú kalibračné stroje, ktoré kontrolujú kvalitu produktov a vykonávajú poslednú kalibráciu. Tacx chce posunúť výrobný proces na ďalšiu úroveň a aktuálne pracuje na tom, aby v rámci továrne dokázali detailne sledovať každý jeden komponent v rámci celého výrobného procesu. Ak by sa objavili problémy, vedeli by vyhľadať sériu, z ktorej chybný diel pochádza a rýchlo skontrolovať celú sériu, či ide o individuálny alebo skupinový problém.

Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
Továreň Tacx: Inovačná dielňa

Inovačná dielňa aj obrovské skladové priestory

Súčasťou továrne sú okrem výrobných liniek aj ďalšie priestory. V inovačnej dielni pracuje 10 ľudí, ktorí vyvíjajú prototypy ďalších generácií trenažérov. Ide o technologické srdce celej továrne, nakoľko sa tu nachádza až 33 strojov. V dielni sa navrhujú tiež technológie, ktoré umožňujú vyrábať diely tzv. vstrekovaním (injection molding). Zaujímavosťou je, že továreň je navrhnutá tak, aby sa jednotlivé komponenty distribuovali do strojov cez podlahu.

Ďalšou časťou továrne sú skladové priestory. Sem patrí sklad s regálmi s kapacitou 4000 paliet, ktoré sa využívajú na uloženie hotových produktov, ktoré sa následne budú posielať do obchodov a takisto na ukladanie krabíc, ktoré prišli do továrne. Samotné komponenty, ktoré sa využívajú v rámci výroby, sú uložené v samostatnom sklade s kapacitou 8500 paliet. Počas silnej sezóny je tento sklad využitý naplno, pričom uložený materiál sa tam neohreje dlhšie ako 2 týždne.

Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
Továreň Tacx: Skladové priestory

Vývoj v spolupráci profesionálmi

Na Tacx cyklotrenažéroch dnes trénujú aj najlepší cyklisti na svete, ako je Zdeněk Štybar, Maud Oudeman, ktorá sa stala profesionálnou cyklistikou vďaka tomu, že vyhrala svetovú súťaž na cyklotrenažéroch, či Niki Terpstra.

Zaujímavosťou je, že Niki Terpstra sa aktívne podieľal na vývoji viacerých funkcií modelu Tacx Neo 2T a aj vďaka tomu je tento model aktuálne jediný oficiálne podporovaný cyklotrenažér, ktorý sa využíva na UCI esports majstrovstvách sveta v cyklistike, ako už bolo v článku spomenuté.

Terpstra, s ktorým sme sa stretli v Oegstgeeste, v rozhovore spomenul, že Tacx je jedna z mála značiek, ktorá dokáže reálne aplikovať spätnú väzbu od profesionálnych atlétov do vývoja svojich produktov. Spolupráca Terpstra + Tacx sa prejavila aj pri vývoji košíkov značky Tacx, ktoré aktuálne využíva viac ako polovica profesionálnych cyklistov.

Cyklotrenažéry TacxZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
Tacx Neo 2T

Aká je budúcnosť cyklotrenažérov?

Našim sprievodcom po továrni Tacx bol Simon Tacx, vnuk Koosa Tacxa, ktorý v roku 1957 založil firmu Tacx. Tá sa pôvodne venovala oprave a predaju bicyklov a od roku 1972 začala vyrábať cyklotrenažéry. Prvý model, Tacx Speedbraker, sa dostal do predaja o rok neskôr.

Simona sme sa na záver našej prehliadky spýtali, aká je budúcnosť cyklotrenažérov. Odvetil, že cieľom je zlacniť technológie a spraviť aj All-in-One cyklotrenažéry, ako je Tacx Neo Bike, cenovo dostupnejšie, aby ich mohlo využívať čoraz viac nadšencov cyklistiky.

  • Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Továreň Tacx v holandskom meste OegstgeestZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Cyklotrenažéry TacxZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Cyklotrenažéry TacxZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Cyklotrenažéry TacxZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video
  • Cyklotrenažéry TacxZdroj: Garmin / LAVFotografie-Video

Zdroj: vlastné

Náklady spojené s návštevou továrne Tacx hradila spoločnosť Garmin.

Prečítajte si aj: