18. marec 2022 je Medzinárodný deň zdravého spánku.

Prakticky všetky inteligentné hodinky a fitness náramky, ktoré si dnes môžete zakúpiť, obsahujú funkciu na monitorovanie a analýzu spánku. Nositeľné zariadenia vám zmerajú nejaké údaje, ktoré vám potom vyhodnotia v mobilnej aplikácii. Môžete si pozrieť údajné časy vášho ľahkého a hlbokého spánku počas uplynulej noci a v prípade pokročilejších modelov sa dozviete aj to, ako dlho ste snívali v REM fáze spánku.

Problém je, že správnosť týchto údajov si obvykle nemáte ako overiť, a že presnosť väčšiny inteligentných hodiniek pri monitorovaní spánku je diskutabilná. V tomto článku sa však podelím o moje skúsenosti z dlhoročného testovania inteligentných hodiniek a dám vám aj zopár tipov na zariadenia, ktoré odporúčam, ak hľadáte hodinky alebo iné nositeľné zariadenie s dôrazom na monitorovanie spánku.

Pokročilá analýza spánku pomocou Garmin hodiniek

Monitorovanie spánku pomocou hodiniek v praxi

V redakcii TOUCHIT testujem inteligentné hodinky a fitness náramky niekoľko rokov. V rámci testovania som zadefinoval niekoľko základných nedostatkov nositeľných zariadení z hľadiska analýzy spánku. Tieto nedostatky neplatia pre všetky zariadenia na trhu, ale môžete sa s nimi stretnúť:

  • hodinky/náramok nevedia správne zmerať bdenie počas noci – poznáte to, zobudíte sa, prehadzujete sa, neviete hodinu zaspať a hodinky vám na druhý deň vyhodnotia skvelý spánok bez prerušenia. Tento nedostatok sa týka primárne lacnejších hodiniek, najmä od čínskych výrobcov
  • hodinky/náramok nevedia zmerať zdriemnutie počas dňa – toto je problém, s ktorým sa môžete stretnúť aj v prípade drahších nositeľných zariadení. Irónia je, že niektoré lacnejšie čínske hodinky vám zdriemnutie zmerajú s dobrou presnosťou
  • hodinky/náramok nepresne vyhodnocujú jednotlivé fázy spánku – hlavný nedostatok väčšiny nositeľných zariadení na trhu. Faktom je, že prakticky všetky hodinky a náramky majú určitú odchýlku z hľadiska analýzy ľahkého, hlbokého a REM spánku. Táto odchýlka je individuálna a odlišuje sa teda od používateľa k používateľovi
Fitbit Charge 5

Prínos monitorovania spánku pomocou hodiniek

Doteraz som písal iba o nedostatkoch technológie na monitorovanie spánku pomocou hodiniek, avšak aký je prínos tejto funkcie? Ak teda nejaký je.

Na základe môjho testovania môžem povedať, že prínos spočíva v pokročilej analýze spánku, ktorá berie do úvahy nielen jednotlivé fázy spánku, ale aj mieru stresu počas noci, analýzu pokojového srdcového tepu počas noci a ďalšie premenné. Hodinky potom tieto údaje skombinujú a vyhodnotia kvalitu spánku aj z hľadiska regenerácie. A toto je informácia, ktorá pre mňa ako pre používateľa už dáva zmysel.

Ktoré hodinky odporúčam?

Moje skúsenosti sú také, že počas testovania nositeľných zariadení značiek Apple, Amazfit, Fitbit, Garmin, Huawei, Honor, Samsung, TicWatch a Xiaomi som našiel pridanú hodnotu z hľadiska analýzy spánku iba v prípade hodiniek/náramkov značky Fitbit, Garmin (pokiaľ majú pokročilú analýzu spánku s vyhodnocovaním spánkového skóre + v kombinácii s funkciou Body Battery) a tiež aj v prípade inteligentného prsteňa Oura Ring 2. a 3. generácie.

V prípade ostatných zariadení som osobne nenašiel zmysel, prečo s nimi spávať. Síce mi vygenerovali nejaké dáta, avšak tie pre mňa buď nepredstavovali užitočnú a zmysluplnú hodnotu alebo boli namerané dáta úplne mimo – hodinky mi dali nízke skóre spánku, aj keď som sa reálne dobre vyspal alebo naopak. V prípade Garmin, Fitbit a Oura zariadení však namerané dáta veľmi často korelovali s tým, ako som sa reálne cítil.

Samozrejme, mnohým používateľom bude postačovať aj základné monitorovanie spánku, ktoré neprináša výraznejšiu pridanú hodnotu, resp. nebudú až tak riešiť presnosť tejto funkcie. Avšak pokiaľ hľadáte zariadenie s dôrazom na monitorovanie spánku, treba vedieť odlíšiť menej a viac užitočné zariadenia.

A pokiaľ je pre vás prvoradá čo najvyššia presnosť analýzy jednotlivých fáz spánku, potom odporúčam sledovať YouTube kanál The Quantified Scientist – tento rakúsky vedec porovnáva inteligentné hodinky a náramky s medicínskym zariadením na analýzu spánku a zdieľa jeho poznatky z testovania. Treba brať do úvahy, že výsledky merania sú subjektívne, avšak aj The Quantified Scientist má výborné skúsenosti so zariadeniami Fitbit, čo sa týka vyhodnocovania jednotlivých spánkových fáz.

Prečítajte si aj: