Obe technológie majú svoje výhody a nevýhody.

Používateľov inteligentných hodiniek môžeme rozdeliť do dvoch skupín – na tých, ktorí už zistili, prečo je dobrý hrudný pás a používajú ho, a na tých, ktorí o tom ešte nevedia. Ale teraz vážne. V dnešnej dobe, kedy prakticky pri každých nových inteligentných hodinkách chválim presnosť merania optického senzora tepu, by sa mohlo zdať, že hrudný pás už nie je potrebný. Nie je to však také jednoznačné.

Či si vystačíte iba s inteligentnými hodinkami, alebo potrebujete aj hrudný pás, to závisí od toho, aký typ používateľa ste. Ak je primárne športové využitie inteligentných hodiniek záznam turistiky či chôdze, potom asi nebudete vyžadovať hrudný pás. Rovnako ho nebudú potrebovať používatelia, ktorí behajú pre radosť a hodinky majú najmä na to, aby im zaznamenali tréning do kalendára cvičení.

Prínos hrudného pásu je diskutabilný aj v prípade, že posilňujete alebo cvičíte rôzne HIIT/kardio cvičenia v telocvični. V prípade týchto cvičení treba objektívne povedať, že väčšina inteligentných hodiniek nedokáže so 100 % presnosťou merať tep počas celej doby cvičenia a počas testovania viacerých hodiniek som si všimol drobné alebo väčšie odchýlky.

Keď si však po skončení cvičenia pozriete priemerný a maximálny tep a nebudete detailne analyzovať aktuálny tep počas každej sekundy cvičenia, pravdepodobne vám bude postačovať výpovedná hodnota optického senzoru tepu v hodinkách.

Garmin Venu 2SZdroj: TOUCHIT
Garmin Venu 2S

Optické senzory tepu sú čoraz lepšie, avšak stále nedosahujú spoľahlivosť hrudného pásu

Na druhej strane je tu potom hrudný pás, ktorý ponúka bezkonkurenčne najpresnejší spôsob monitorovania srdcového tepu počas cvičenia. Ono je to logické – hrudný pás sa nachádza na hrudi a je tak priamo pri srdci. Vďaka tomu dokáže okamžite zachytiť najmenšie zmeny tepu – tie sa dostanú do zápästia, na ktorom máte hodinky, až o pár milisekúnd.

Nedostatok optických senzorov tepu v hodinkách spočíva aj v tom, že ich presnosť sa môže odlišovať od používateľa k používateľovi a ovplyvňujú ju viaceré parametre, ako je to, na ktorej ruke máte hodinky, aké je ročné obdobie, či pot na koži. A takisto aj cvičenie, ktoré práve vykonávate.

Osobne počas testovania hodiniek často behávam a všimol som si, že ak mám hodinky na ľavej ruke, môžu sa častejšie objaviť odchýlky v nameranom tepe v porovnaní s hrudným pásom ako v prípade, že mám hodinky na pravej ruke.

Beh zároveň patrí medzi športy, ktoré už vedia dnešné optické senzory merať s dobrou spoľahlivosťou – avšak aj v tomto prípade si možno všimnúť špecifické situácie, kedy dochádza k skresleniu nameraných dát a to v závislosti od konštrukcie hodiniek, ich veľkosti, hrúbky a ďalších faktorov, ktoré som už spomínal.

Hrudný pás je pre náročných používateľov a pre tých, ktorí chcú najpresnejšie dáta

Z vyššie uvedeného je teda zrejmé, že hrudný pás je nevyhnutným športovým doplnkom pre používateľov, ktorí vyžadujú čo najpresnejšie dáta. A nemusia to byť iba profesionálni športovci. Existuje množstvo nadšencov, ktorí používajú hrudný pás kvôli jeho spoľahlivosti, pretože napríklad trénujú s cieľom nepresiahnuť určitú hodnotu tepovej frekvencie a chcú mať istotu, že zobrazené údaje sú správne.

Alebo dlhodobo trénujú intervalové behy a chcú si vyhodnotiť zmenu ich tepov v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov. Ide o náročnejších používateľov, ktorí aj pri výbere inteligentných hodiniek vyžadujú, aby bolo možné spárovať k hodinkám hrudný pás. Takúto funkciu napríklad ponúkajú Garmin hodinky.

V prípade Garminu však ide prepojenie hodinky + hrudný pás ešte ďalej. Garmin má vo svojom portfóliu niekoľko hrudných pásov (HRM-Pro Plus, HRM-Pro, HRM-Run, HRM-Tri), ktoré vedia vyhodnocovať a zaznamenávať pokročilé bežecké metriky. Vďaka tomu získate nielen najvyššiu možnú spoľahlivosť merania tepu, ale aj ďalšie užitočné štatistiky, ktoré by ste inak nemali k dispozícii, pretože ich hodinky samotné nevedia zmerať.

Verdikt

Na základe mojich vlastných skúseností som vytvoril stupnicu prepojenia moderných technológií a športovania:

  1. mám hocaké inteligentné hodinky a nekúpil som si ich kvôli športovaniu, ale nejakú prechádzku či túru som si pomocou nich zaznamenal
  2. chcem aktívnejšie žiť a kúpim si nejaké hodinky, ktoré pekne vyzerajú a majú trochu nadštandardné športové funkcie
  3. začal som aktívnejšie žiť vďaka mojim aktuálnym hodinkám, avšak ich funkcionalita ma už limituje, a chcel by som niečo navyše, takže premýšľam nad kúpou hodiniek so zameraním na šport, napríklad od Garminu
  4. mám hodinky so zameraním na šport, ale chcem to posunúť ešte na vyššiu úroveň, takže si k ním dokúpim hrudný pás

A práve táto evolúcia je odpoveďou na otázku, či si vystačíte so samostatnými inteligentnými hodinkami, resp. od akého výrobcu, alebo či potrebujete aj hrudný pás. Kde na vyššie uvedenej stupnici sa nachádzate vy?

Ja som už dospel na 4. úroveň. Aktuálne používam hodinky Garmin Forerunner 955 v kombinácii s hrudným pásom Garmin HRM-Pro Plus s pokročilými bežeckými metrikami a viem, že niet cesty späť. Niežeby som bez daných dát nemohol žiť, ale bavia ma.

Prečítajte si aj: