Je to užitočný doplnok, ktorý oceníte pri monitorovaní cvičenia a tréningov.

Hrudný pás je zariadenie, ktoré si zapnete okolo hrude a pripojíte k smartfónu alebo k inteligentným hodinkám. Na obrazovke hodiniek/telefónu (aplikácia Polar Beat) následne vidíte údaje o vašom aktuálnom tepe priamo z hrudného pása, pričom hodinky/telefón zabezpečujú záznam GPS dát v prípade vonkajších cvičení.

Použitie hrudného pása pri monitorovaní cvičenia prináša niekoľko výhod:

  • Najspoľahlivejšie meranie srdcového tepu, nakoľko optické senzory tepu v hodinkách môžu byť v prípade niektorých cvikov a typov cvičenia (krátkodobo) nepresné
  • Extra dáta nad rámec toho, čo dokážu zmerať a vyhodnotiť inteligentné hodinky – platí to iba pre niektoré hrudné pásy značky Garmin
  • Väčšiu flexibilitu pri cvičení z hľadiska nosenia inteligentných hodiniek. Nakoľko si budete merať srdcový tep pomocou hrudného pásu, hodinky môžete nosiť pri cvičení aj na rukáve bundy, prípadne ich nemusíte mať na ruke vôbec (napr. vo fitku, pri cvičení s činkami, futbale, atď.)
  • Hrudný pás môžete spárovať s aplikáciami, ako je Elite HRV a ďalšie, a vykonať manuálne meranie variability srdcového tepu

Nevýhoda hrudného pásu spočíva v tom, že ide o ďalšie zariadenie, ktoré je potrebné nosiť pri cvičení, a ktoré je potrebné vždy navlhčiť (iba plochy, ktoré merajú tep) – predtým, ako si ho zapnete okolo hrude. Pre niektorých používateľov môže jeho nosenie predstavovať diskomfort. Väčšinou je to otázka zvyku.

Garmin Forerunner 255 a 255SZdroj: Samuel Hindy / TOUCHIT
Garmin Forerunner 255 a 255S a hrudný pás Garmin

Hrudné pásy Garmin

Na trhu nájdete dvoch hlavných výrobcov hrudných pásov. Garmin a Polar. Obaja výrobcovia ponúkajú hrudné pásy s výbornou presnosťou merania tepu, avšak odlišujú sa cenou a extra funkciami. Odporúčam, aby ste si vyberali hrudný pás na základe toho, s akými hodinkami ho chcete spárovať.

Garmin HRM-Pro Plus

Garmin HRM-Pro Plus je aktuálne najnovší hrudný pás na trhu. Do predaja sa dostal v lete 2022 a je to mierne zlepšená verzia hrudného pásu Garmin HRM-Pro. Oba pásy majú totožné funkcie aj technológie, avšak HRM-Pro Plus umožňuje jednoduchšiu výmenu batérie typu CR2032, ktorej výdrž dosahuje cca 1 rok. V prípade modelu HRM-Pro je potrebné použiť skrutkovač na prístup k batérii, avšak model HRM-Pro Plus tento proces zjednodušil – stačí iba odsunúť horný kryt.

Pokiaľ teda nenatrafíte na pás HRM-Pro vo veľkej zľave, odporúčam priplatiť si pár eur navyše za model HRM-Pro Plus. Oba hrudné pásy majú odolnosť voči vode na úrovni 5 ATM, takže s nimi môžete plávať, majú interné úložisko a umožňujú komunikáciu s okolitými zariadeniami cez rozhranie ANT (bez obmedzenia počtu pripojených zariadení), resp. Bluetooth Low Energy (maximálne 3 zariadenia).

Hrudné pásy Garmin HRM-Pro (Plus) je možné používať aj samostatne, avšak odporúčam ich najmä ako doplnok ku Garmin hodinkám, nakoľko vyhodnocujú dodatočné bežecké metriky a bežecký výkon – skontrolujte si v tomto zozname, či vaše hodinky tieto funkcie podporujú. HRM-Pro (Plus) sú navrhnuté aj na zaznamenávanie rýchlosti a vzdialenosti vnútorných behov, resp. behania na bežeckom páse.

Cena: HRM-Pro cca 120 eur, HRM-Pro Plus cca 130 eur

Ostatné hrudné pásy od Garminu

Okrem modelov HRM-Pro a HRM-Pro Plus sa môžete v predaji stretnúť s ďalšími staršími hrudnými pásmi od Garminu. Kúpu modelu Garmin HRM-Tri neodporúčam, nakoľko ide o hrudný pás z roku 2015 a za cenu, za ktorú ho nájdete v slovenských obchodoch, je to nevýhodná ponuka – za rovnakú cenu môžete mať novší a lepší HRM-Pro.

Pre niektorých používateľov môže byť atraktívny hrudný pás HRM-Dual, ktorý chce zaujať najmä cenou na úrovni 60 eur. Neponúka pokročilé bežecké metriky, nemá internú pamäť a nie je určený na plávanie, avšak pre ľudí, ktorí chcú čo najlacnejší hrudný pás značky Garmin ako doplnok k ich hodinkám, môže ísť o dobrú voľbu.

Detailné porovnanie hrudných pásov si môžete pozrieť v priloženej tabuľke. Ak by ste nerozumeli niektorým z anglických pojmov, napíšte mi to do komentára pod článkom a vysvetlím vám ich.

Hrudné pásy GarminZdroj: Garmin
Hrudné pásy Garmin: Porovnanie

Polar H9 a H10

Polar H9 a H10 sú výborné hrudné pásy, ktoré predstavujú atraktívnu alternatívu k modelom od Garminu, ak používate inteligentné hodinky inej značky, ako je Garmin. Do pozornosti ich dávam aj v prípade, že hľadáte hrudný pás, ktorý vám ponúkne plnohodnotnú funkcionalitu pri monitorovaní cvičenia v kombinácii iba so smartfónom. Garmin Connect totiž neumožňuje spustiť monitorovanie cvičenia priamo z mobilnej aplikácie – potrebujete Garmin hodinky.

V prípade Polar hrudných pásov však môžete použiť aplikáciu Polar Beat a z nej spustiť monitorovanie ľubovoľného cvičenia. Ak cvičíte vonku, smartfón bude zaznamenávať GPS dáta a tie sa následne uložia do celkového sumáru o cvičení aj s mapou.

Polar H9 aj H10 ponúkajú vysokú presnosť merania tepu. Model H10 by mal byť o trošku presnejší, avšak z pohľadu bežného používateľa bude rozdiel pravdepodobne zanedbateľný. Hlavný rozdiel tak spočíva v tom, že H10 má aj internú pamäť, do ktorej si dokáže pás uložiť dáta v prípade, že ich v reálnom čase neposielate do smartfónu alebo pripojených hodiniek. Využijete to napríklad pri plávaní, nakoľko hrudný pás nevie posielať dáta v reálnom čase do pripojených hodiniek/smartfónu cez Blueooth alebo ANT+, keď je vo vode. H9 internú pamäť nemá.

Polar H10 takisto umožňuje pripojenie k dvom zariadeniam cez Bluetooth súčasne. V prípade H9 je možné pripojenie iba k jednému Bluetooth zariadeniu – je potrebné na to upozorniť, nakoľko v určitých špecifických situáciách to môže byť limitujúce. Oba pásy podporujú aj ANT+ konektivitu.

Cena: Polar H9 cca 60 eur, Polar H10 cca 80 eur

Hrudné pásy PolarZdroj: Polar
Hrudné pásy Polar: Porovnanie

Ďalšia alternatíva

Pokiaľ používate inteligentné hodinky značky Suunto, atraktívny pre vás môže byť aj hrudný pás Suunto Smart Heart Rate Belt.

Ktorý hrudný pás si kúpiť?

V redakcii dlhodobo používam hrudný pás Garmin HRM-Pro Plus a tiež aj Polar H10. Na základe mojich skúseností by som to zjednodušene zhrnul takto – pokiaľ máte Garmin hodinky s podporou pokročilých bežeckých metrík, kúpte si hrudný pás HRM-Pro alebo HRM-Pro Plus. Pokiaľ vaše hodinky tieto metriky nepodporujú alebo ich nechcete, kúpte si Garmin HRM-Dual alebo prípadne zvážte aj Polar H9/H10 a to na základe vašich potrieb a rozpočtu.

Pokiaľ máte hodinky inej značky ako Garmin a umožňujú pripojenie hrudného pásu (napr. Apple Watch, Huawei Watch GT 3 (Pro) a Watch GT Runner, Amazfit GTR 4 a GTS 4), kúpte si Polar H10. V prípade obmedzeného rozpočtu môže byť dobrou voľbou aj Polar H9, ak využijete mobilnú aplikáciu Polar Beat, alebo Garmin HRM-Dual, ak využijete podporu pripojenia k dvom zariadeniam cez Bluetooth súčasne.

Hrudné pásy značky Polar odporúčam aj v prípade, že nemáte žiadne inteligentné hodinky – vďaka mobilnej aplikácii Polar Beat si môžete monitorovať cvičenie iba pomocou smartfónu a hrudného pásu Polar.

Zdroj: vlastné

Prečítajte si aj: